Mobility Package
Mobility Package is een pakket voor de Europese wet- en regelgeving voor de transportsector. In dit pakket zijn regels opgesteld voor alle EU-lidstaten om een eerlijk speelveld voor transporteurs te creëren. Hierdoor is niet alleen de concurrentie eerlijker, maar worden ook de werkomstandigheden van de chauffeurs in de lidstaten verbeterd.
Waar moet je rekening mee houden?
Een aantal regels is al ingegaan in augustus 2021 en in februari 2022. Komende jaren volgen steeds meer regelingen. Hier dien je dan ook rekening mee te houden.
De nieuwe regels zijn opgesteld voor onder andere de rij- en rusttijden en cabotage. De regels worden in de komende jaren doorgevoerd.
Mobility Package regels in 2023 en 2024
Vanaf 21 augustus 2023 wordt de 2e generatie slimme tachograaf verplicht voor alle nieuwe voertuigen. Deze wordt geregistreerd op kenteken. Hierbij gaat de registratie van grensovergangen automatisch. Daarnaast wordt het geheugen van de bestuurderskaarten groter. Dit is ook een vereiste van het Mobility Package.
Vóór eind 2024 moeten alle voertuigen die nog een analoge of een digitale tachograaf hebben, de tachograaf laten vervangen voor een 2e generatie slimme tachograaf. Is er een Smart tachograaf versie 1 gemonteerd (geleverd in voertuigen met een kentekendatum tussen 15 juni 2019 en 21 augustus 2023) dan moet deze vervangen zijn vóór 21 augustus 2025. Deze vervangingsplicht geldt overigens alleen voor voertuigen die gebruikt worden voor grensoverschrijdend vervoer.
En alvast verder vooruitblikkend: vanaf 1 juli 2026 wordt de tachograaf verplicht voor voertuigen vanaf 2.500 kg (nu: 3.500 kg).
Oplossingen van VDO voor Mobility Package
Met de juiste systemen bieden we de juiste oplossing aan om te kunnen voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving binnen Europa. Een VDO tachograaf is dé uitkomst. Hiermee weet je namelijk zeker dat je aan alle wettelijke voorschriften voldoet. De fleetmanagement tool VDO Fleet helpt je om alle tachograafdata conform wettelijke bewaartermijnen op te slaan. Daarnaast biedt het allerlei mogelijkheden om rapportages te maken, te analyseren en om de prestaties van chauffeurs te verbeteren.
Tweede generatie slimme tachograaf DTCO 4.1
Vanaf 21 augustus 2023 is de tweede generatie slimme tachograaf, DTCO 4.1, verplicht voor alle voertuigen die nieuw op kenteken worden gezet en die worden gebruikt voor internationaal transport. Deze nieuwe tachograaf voldoet aan alle aanpassingen van (EU) 799/2016 zoals beschreven in verordening (EU) 2012/1228. De nieuwe tachograaf brengt ook aanpassingen in het ijkproces met zich mee en veranderingen voor het ijkcertificaat en de installatieplaat.
Werkplaatsen zullen zich bovendien nu al moeten voorbereiden op de verplichte retrofit voor internationaal opererende voertuigen die vóór eind 2024 moet plaatsvinden voor Analoge en Annex 1B-tachografen. De retrofit voor de eerste generatie slimme tachografen moet vervolgens plaatsvinden vóór augustus 2025. VDO apparatuur helpt werkplaatsen hierbij, door de juiste configuraties vanaf heden al te registreren, zodat het retrofit-pakket tijdig beschikbaar is.
Benieuwd wat er allemaal gaat veranderen?
Lees onze blog over Mobility Package: wat zijn de veranderingen voor 2022 en 2023? voor alle informatie.