Support

DTCO 4.0 e

DTCO 4.0e - EXTRA SLIMME MOGELIJKHEDEN VOOR DE TRANSPORTEUR

Sinds 15 juni 2019 is de Europese Verordening 165/2014 van kracht en moeten voertuigen die op of na die datum op kenteken zijn gezet, zijn uitgerust met een slimme tachograaf. In 2021, 2  jaar verder, druppelen de eerste voertuigen langzaam binnen bij de werkplaatsen voor de verplichte 2-jaarlijkse ijking. Hieronder gaan we dieper in op de nieuwe slimme tachograaf en de voordelen voor de chauffeur en transporteur.

Natuurlijk staat de wereld niet stil. Tachograaffabrikanten zijn verplicht elke 2 jaar alle modellen te evalueren en te toetsen aan de eisen die vandaag de dag gelden, vooral op het gebied van veiligheid en actuele (en soms ook toekomstige) wet- en regelgeving. Continental brengt de DTCO 4.0e op de markt, die is voorzien van extra handige toevoegingen voor de transporteur. Met de steeds strengere regels en het invoeren van het Europese sanctieregister voor vervoersovertredingen (ERRU), biedt de DTCO 4.0e meer mogelijkheden om fouten en de daarbij behorende boetes te voorkomen.

2022: Nieuwe voertuigen worden voorzien van de DTCO 4.0e

Vrijwel alle nieuwe voertuigen zijn af fabriek van de DTCO 4.0e voorzien en zo profiteren chauffeurs van de volgende voordelen:

 

Fig. 1 – De nieuwe DTCO 4.0e

Sneller en eenvoudiger in gebruik – In no-time op weg!

Enkele bemanning:

  • Snellere kaart in- en uitvoer en verkorte tijd tot eerste handmatige invoer.
  • Meer tijd voor eerste handmatige invoer: Time-out verhoogd naar 10 minuten. Mocht de bestuurderskaart toch na 10 minuten onverhoopt worden uitgeworpen, dan kan deze direct weer in de tachograaf gestoken worden.
  • Boordcomputer wordt sneller voorzien van additionele informatie.
  • Cabotage regelingen: Bij het passeren van de landsgrens dient vanaf februari 2022 bij de eerstvolgende gelegenheid de landcode ingevoerd te worden. Het zoeken naar de juiste landcode blijft je bespaard, want deze staat voortaan al voorgeselecteerd. Zo voer je bijvoorbeeld nooit meer de ‘E’ in voor Engeland of de ‘P’ voor Polen. Sta je op een grensgebied met meerdere landen, dan worden deze landen weergegeven en kun je direct daaruit kiezen.
  • Geen onduidelijkheid meer wanneer je nu wel of niet kan gaan rijden. Het DTCO 4.0e scherm geeft het gewoon aan: ‘Klaar om te rijden’.

 

Fig. 2 - Ready to drive – in no-time op weg (links enkele bemanning, rechts dubbele bemanning)

 

  • Resterende rijtijden vrijwel direct beschikbaar voor chauffeur en boordcomputer. Wil je weten hoe lang je nog mag rijden? Indien de VDO-counter geactiveerd is, zijn deze gegevens direct voor je zichtbaar. Ook is deze informatie binnen 3 seconden na het insteken van de bestuurderskaart beschikbaar voor de boordcomputer.

 

Bij dubbele bemanning – razendsnelle dubbele kaart invoer:

  • Je geniet van alle voordelen zoals bij enkele bemanning,
  • Vrijwel direct op pad: Invoeren van 2 kaarten en afhandelen van handmatige invoer is nog nooit zo snel geweest.

 

Arbeidstijden in de DTCO 4.0e

De arbeidstijden conform richtlijn 2002/15 EG kunnen door de werkplaats worden ingevoerd in de tachograaf.

 

Tijden op DTCO 4.0e display

  1. Continue arbeidstijd (arbeidstijd zonder pauzes)
  2. Dagelijkse arbeidstijd (arbeidstijd sinds de laatste dagelijkse of wekelijkse rust)
  3. Cumulatieve rusttijd (som van alle pauzes tijdens de huidige werktijd)
  4. Wekelijkse arbeidstijd (totale arbeidstijd van de huidige kalenderweek)

 

Met nieuwe signaalfuncties in de DTCO 4.0e wordt bij het overschrijden van de arbeidstijd een waarschuwing gegeven. Standaard zijn de Europese arbeidstijden geprogrammeerd en worden voor Nederland standaard omgezet naar de in Nederland van toepassing zijnde geldende arbeidstijden:

  • Dagelijkse werktijd: 720 (minuten) (Europees is dit 600 minuten)
  • Wekelijkse Werktijd: 3600 (minuten)
  • Continue Werktijd: 360 (minuten)
  • Minimale werkonderbreking: 30 (minuten)

 

Wil je als transporteur andere instellingen? Geef dan aan bij je werkplaats welke arbeidstijden voor jou van toepassing zijn zodat ze direct geprogrammeerd kunnen worden.

Fig 3. Aanduidingen werktijd overschrijding