Alles over een digitale tachograaf

Digitale tachograaf

HOE WERKT EEN DIGITALE TACHOGRAAF?

Een onmisbare tool

De digitale tachograaf is naast een verplichting ook een onmisbare tool voor het bijhouden van rij- en rusttijden van elke chauffeur. Maar een digitale tachograaf doet meer dan dat. Wij zijn er trots op wereldwijd marktleider te zijn op het gebied van digitale tachografen en bieden je veel mogelijkheden om maximaal rendement te behalen met de VDO tacho.

Onze kennis en ervaring gebruiken we om continu verbeteringen door te voeren in onze oplossingen. Ben je op zoek naar een betrouwbare digitale tachograaf? Dan ben je bij VDO Fleet aan het juiste adres!

WAT IS EEN DIGITALE TACHOGRAAF?

Binnen de vervoersbranche is de digitale tachograaf inmiddels volledig ingeburgerd. Zeker omdat de digitale tachograaf sinds 2006 verplicht is in vrachtwagens is elke chauffeur en wagenparkbeheerder op de hoogte van het gebruik hiervan.

Een digitale tachograaf, in de volksmond ook tacho genoemd, is een apparaat dat wordt ingebouwd in een vrachtwagen met als doel de rij- en rusttijden van de chauffeur bij te houden, maar ook de rijsnelheid en afstand die is afgelegd. Met deze informatie biedt de tacho een schat aan informatie voor zowel chauffeur en wagenparkbeheerder als overheid.

Lees meer op de website van Rijksoverheid

WAAROM IS EEN DIGITALE TACHOGRAAF VERPLICHT?

Sinds 2006 is het verplicht om een digitale tachograaf in bepaalde voertuigen te hebben. Dit heeft te maken met de Rijtijdenwet. Deze wet is ingesteld voor de veiligheid van vervoerders op de weg en om de concurrentie van vervoerders eerlijk te laten verlopen. De Rijtijdenwet houdt in dat er een maximale rijtijd is ingesteld voor chauffeurs en een minimale rusttijd. Aan deze tijden dient iedere Europese chauffeur te voldoen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert hier regelmatig op. Dit doen ze aan de hand van de tachodata uit jouw tachograaf (en van je chauffeurskaart). Hierdoor is het van belang om een betrouwbare en goede tachograaf geïnstalleerd te hebben in je voertuig. 

DTCO® DIGITALE TACHOGRAAF

De naam van de digitale tachograaf van VDO is DTCO®. De DTCO® 1381 is een model dat jaren geleden door ons is geïntroduceerd en in veel vrachtwagens te vinden is.

Inmiddels hebben we diverse updates gelanceerd en is ons nieuwste model de DTCO® 4.0. Deze digitale tachograaf is voorzien van de nieuwste techniek.

De nieuwe digitale tachograaf is met recht een smart tachograaf met meer mogelijkheden die het gebruik voor zowel chauffeur als transportbedrijf steeds eenvoudiger maken. Deze smart tachograaf is vormgegeven met een strak design en is nog eenvoudiger te gebruiken.

Het apparaat werkt niet alleen sneller en makkelijker, maar ook het beheer van tachodata heeft steeds meer mogelijkheden. Uiteraard hebben we ook aan de veiligheid gedacht. Dankzij continu ontwikkeling van onze VDO tachograaf DTCO 4.0 ben je allen tijde verzekerd van een uitstekende oplossing.

Handige weetjes over de digitale tachograaf

Wist je dat...

  • DTCO staat voor Digital Tachograph?
  • de DTCO 4.1 de tweede versie slimme tachograaf is?
  • dit een Generatie 2, versie 2 tachograaf is?
  • dit afgekort wordt tot GEN2v2 tachograaf?
  • de nieuwe tachograafkaarten al van de derde generatie zijn?
  • deze kaarten daarom ook wel de GEN3 tachograafkaarten genoemd?

Digitale tachograaf van VDO

Waarom kiezen voor de VDO Digitale tachograaf?

  • Continu verbeteringen gebaseerd op 90 jaar ervaring en veel kennis en specialisme.
  • De meest verkochte digitale tachograaf, toegepast in alle soorten wagenparken.
  • Intelligente berekening en real-time weergave van van rij- en rusttijden.
  • Veel opties, zoals 29 talen, display in verschillende kleuren, intern geheugen voor 365 dagen etc.
  • Ook handmatige invoer is mogelijk.
  • Downloaden en beheren of archiveren van data is met aanvullende oplossingen mogelijk.
  • Geheel conform alle wettelijke eisen en richtlijnen.

Wil je optimaal gebruik maken van de VDO tachograaf? Kom dan naar onze praktijkgerichte chauffeurstraining inclusief 7 punten in het kader van nascholing Code 95.

HOE KUN JE DE TACHOGRAAF UITLEZEN?

De VDO-tachograaf biedt ongelooflijk veel mogelijkheden voor je wagenparkbeheer. Om deze data goed te kunnen controleren en analyseren, moet een tachograaf regelmatig uitgelezen worden. Een tachograaf uitlezen gaat via betrouwbare uitleesapparatuur van VDO. Hiermee kan je de tachodata regelmatig uitlezen, waarna je het opslaat en kunt analyseren.

Benieuwd hoe wij dat doen of heeft u graag dat wij u helpen met het uitlezen van uw data? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Ons deskundig en goed opgeleid personeel helpt u hier graag mee! Wij lezen uw data uit en geven u gericht advies. Neem dan hieronder contact met ons op zodat wij samen de data nauwkeurig uit gaa lezen van uw tachograaf.

NEEM HIER CONTACT MET ONS OP

BEHEER TACHODATA MET TACHODATACHECK

Het beheren van de data van je digitale tachograaf is een nauwkeurig werk. Zeker gezien het feit dat er regelmatig inspecties worden uitgevoerd door ILT is het belangrijk om je tachodata goed op orde te hebben. Maar ook voor de bedrijfsvoering is grip op het wagenpark bijzonder nuttig.

Bij een analyse van je tachograafdata staan onze specialisten je graag bij. Dit doen we middels de TachoDataCheck, een service die jouw tachodata op verschillende relevante punten controleert. Dit geeft je duidelijkheid òver efficiëntere planning van ritten en evaluatie van gegevens, maar ook zekerheid bij een eventuele controle door de ILT.

Wilt u graag weten hoe u de kosten omlaag kan drukken met een efficiëntere planning? Wij controleren uw gegevens grondig en samen gaan wij hierna om de tafel zitten om zo tot een advies op maat te komen. Hiermee tillen wij onder andere uw planningen naar een hoger niveau. Neem hier snel contact met ons op.

Nieuwe generatie slimme digitale tachograaf

Voertuigen die vanaf 21 augustus 2023 op kenteken worden gezet moeten worden uitgerust met een slimme tachograaf van de tweede generatie. Voor VDO wordt dit de DTCO 4.1.

Qua functionaliteit voldoet deze tachograaf aan alle wettelijk gestelde eisen, waaronder OSNMA positie-authenticatie. Dit laatste gebeurt alleen nog op het ‘publieke/test’ deel van de Galileo OSNMA-omgeving, omdat het nog niet officieel door de EUSPA (European Union Agency for the Space Program) is vrijgegeven. En het is nu al bekend dat het vrijgavemoment op een later tijdstip zal plaatsvinden dan de invoerdatum van de verordening. Totdat Galileo OSNMA officieel vrijgegeven wordt zal de DTCO 4.1 uitgerust worden met firmware zonder OSNMA authenticatie. Alle tachografen, van alle merken, die met gelijke software functionaliteit in de markt worden gebracht zijn door de EU gekenmerkt als de ‘transitietachograaf’. Zodra de applicatie voor OSNMA authenticatie wordt vrijgegeven zullen tachografen deze functie ondersteunen.

Laat een Retrofit uitvoeren

Begin dit jaar berichtten we op verschillende plekken dat de retrofit naar de tweede generatie slimme tachograaf te traag verliep. Op dit moment laten cijfers van de RDW zien dat nog geen 10% van het wagenpark de retrofit heeft uitgevoerd.

Het tempo moet echt omhoog, want vóór 31 december 2024 moeten tienduizenden transporteurs hun analoge of digitale tachograaf vervangen door een tweede generatie slimme tachograaf. Er zijn nu nog slechts zes maanden om al deze voertuigen te retrofitten, en daarbij komen de vakantiemaanden juli en augustus waarin werkplaatsen beperkt beschikbaar zijn door sluitingen of minder personeel.

Maak dus nu een afspraak, want na 1 januari 2025 is de EU streng: je mag dan niet meer internationaal rijden zonder de nieuwste tachograaf.

Merkt de bestuurder hier iets van?

De EU schrijft voor, dat de bestuurder er niets van mag merken. Op het moment dat Galileo OSNMA definitief wordt vrijgegeven, mag het niet leiden tot fouten in de tachograaf of foutmeldingen voor de bestuurder.

Geleverde voertuigen hoeven niet tussentijds te worden geüpdatet. Het is wel een verplichting dat alle voertuigen die na vrijgave van Galileo OSNMA op kenteken worden gezet met de juiste tachograaffirmware moeten worden uitgerust (er geldt een overgangsperiode).