Nachtarbeid

Wat zijn de regels? 

Wanneer wordt iets gezien als nachtarbeid?

Steeds vaker worden er boetes gegeven voor het niet nakomen van de regels rondom nachtarbeid, rij- en russtijden, in de transport. Zonde, want deze kosten zijn vaak te voorkomen. Wij leggen je graag uit wat de regels rondom nachtarbeid in de transport zijn en geven je tips waarop je kunt letten.
Voor arbeid verricht die geheel of gedeeltelijk is gelegen in de periode tussen 01.00 en 05.00 uur, geldt dat de totale arbeidstijd niet meer bedraagt dan 10 uur in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.

Nachtarbeid en maximale arbeidsuren

Is er sprake van nachtarbeid voor zwaar wegvervoer (Verordening (EG) nr. 561/2006)? Dan houdt dit in dat;

  • Je maximaal 10 uren arbeidsuren mag maken in deze dienst, een periode van 24 uur na start van je dienst
  • Afwijkingen van deze regeling (dan echter voor max 12 uur) zijn van toepassing voor bepaalde sectoren of mogelijk als collectieve regeling

Wanneer je je niet houdt aan de maximale arbeidsuren van 10 of 12 uur, loop je het risico om een boete te ontvangen. Deze boete bedraagt tussen de €100,00 en €1.100,00.

Arbeidsuren en werktijden

Arbeidsuren zijn niet de uren van de dienst. Wanneer je als chauffeur bijvoorbeeld lang hebt gewacht, dan telt dit niet mee als arbeidsuren. Het laden, lossen en rijden telt wel.

Hoe laat vertrek jij?

In de praktijk zien we dit terug in de vertrektijden van een chauffeur bijvoorbeeld. Vanuit onze tachograafdata kunnen wij zien dat veel chauffeurs starten tussen 04:00 en 05:00 uur. Waarschijnlijk in de overtuiging dat ze een dagdienst maken en op tijd weer terug kunnen zijn zonder files.

Tip: let op vertrektijden

Wanneer een chauffeur om 04:55 vertrekt, verricht hij nachtarbeid (tussen 01:00 en 05:00 uur). Dit houdt in dat hij binnen 24 uur niet meer dan 10 (12) uur arbeid mag verrichten. Als dezelfde chauffeur om 05:05 was vertrokken, had hij dit wel mogen doen. Dan had hij namelijk geen nachtarbeid verricht. Het is dus goed om op je vertrektijden te letten. Zo voorkom je uiteindelijk boetes.

Tachograaf als oplossing

Wil je al je data overzichtelijk, zodat je gemakkelijker aan de regels kunt voldoen? Dan kan met VDO Fleet. Deze tachograafdata software legt de rij- en rusttijden automatisch vast. Dankzij de uitgebreide rit- en rijstijlanalyse voorkom je veel onnodige boetes. Benieuwd wat het voor jou kan doen? Vraag een offerte aan.

Stel jouw pakket samen

nachtarbeid in de transport

Arbeidstijdenbesluit en nachtdiensten

Er gelden niet alleen regels voor de gewerkte arbeidsuren, maar ook de gewerkte nachtdiensten. Hiervoor gelden een aantal regels;

  • Je mag maximaal 43 keer in nachtdiensten werken in een periode van 16 weken, of
  • Je mag maximaal 20 uur nachtarbeid verrichten in 2 weken (tussen 00:00 en 06:00 uur)

Wanneer je onder bijzonder vervoer valt (brood- banketbakkerij, buitenlands vervoer bloembollen, groente, fruit, en meer), zijn de regels ruimer. Dan zijn de regels;

  • Je mag maximaal 52 keer in nachtdiensten werken in een periode van 16 weken, of
  • Je mag maximaal 38 uur nachtarbeid verrichten in 2 weken (tussen 00:00 en 06:00 uur)

Er geldt een uitzondering op de regels voor het transport van levende dieren, ochtendkranten, post en pakketten en het collectief binnenlands vervoer van bloembollen, boomkwekerijproducten en bloemen.

Tip: plan je arbeidsuren

Plan je arbeidsuren ver van te voren, zodat je zeker weet dat je aan het aantal nachtdiensten en gewerkte nachtarbeidsuren voldoen. Hiermee voorkom je dat je meer nachtarbeid verricht dan dat wettelijk is toegestaan.