Tachograaf verplicht voor lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2.500 kilo
De transportsector staat aan de vooravond van een belangrijke verandering. Waar tachografen tot nu toe vooral werden geassocieerd met vrachtwagens boven de 3.500 kilo, moeten vanaf 1 juli 2026 ook lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2.500 kilo verplicht worden uitgerust met een tachograaf—als ze worden gebruikt voor grensoverschrijdend commercieel vervoer. Het blijkt dat veel ondernemers en chauffeurs nog niet volledig bekend zijn met deze nieuwe verplichting. Tijd dus voor duidelijkheid.
In deze blog leggen we helder uit wanneer de verplichting geldt, wie ermee te maken krijgt, welke tachograaf verplicht is en wat er precies verandert voor chauffeurs en bedrijven.
Waarom deze nieuwe verplichting?
Het EU Mobiliteitspakket is ingevoerd voor eerlijker concurrentie, betere (en vooral transparantere) arbeidsvoorwaarden en meer verkeersveiligheid. Door de tachograafplicht uit te breiden naar lichte bedrijfsvoertuigen wordt bovendien het speelveld gelijker tussen “bestelbusbedrijven” en “klassieke transporteurs”.
Wie krijgt er nu ook mee te maken?
De verplichting geldt vanaf 1 juli 2026 ook voor lichte bedrijfsvoertuigen > 2.500 kg MTM:
- als ze commercieel worden ingezet
- als ze voor grensoverschrijdend vervoer of cabotage worden ingezet
Concreet betekent dit:
- Rijd je uitsluitend in Nederland? Dan geldt de plicht (in elk geval voorlopig) niet.
- Doe je klussen voor klanten over de grens? Dan geldt de verplichting wel.
- Vervoer je goederen tegen betaling? Dan wordt dit gezien als commercieel gebruik.
Uitzonderingen op de tachograafplicht
Sommige categorieën vallen buiten de plicht, zoals:
- Niet-commercieel vervoer (privé, vrijwilligerswerk)
- Eigen vervoer waarbij rijden niet de hoofdactiviteit is en voldoet aan bepaalde voorwaarden
TIP Kijk op de website van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) voor de actuele nationale en internationale vrijstellingen.
Welke tachograaf moet worden geïnstalleerd?
Het gaat altijd om de tweede generatie slimme tachograaf (G2V2), zoals bij VDO vanaf type DTCO 4.1. Deze ondersteunt o.a. automatische GNSS-positieregistratie, grensregistratie, DSRC-controles op afstand en voldoet aan de strengste cybersecurity-eisen.
Wat komt er kijken bij installatie?
Het installeren van een tachograaf moet door een bevoegd tachograaftechnicus bij een werkplaats worden gedaan. Dit duurt enkele uren en omvat:
- Installatie van het apparaat
- Montage van een snelheidssensor of vergelijkbaar apparaat
- Installatie van de DSRC- en eventueel een GNSS-antenne
- Kalibratie en ijking
Nieuwe verplichtingen voor chauffeurs en bedrijven
- Chauffeurs van lichte bedrijfsvoertuigen moeten:
- Een bestuurderskaart gebruiken
- Hun rij-, rust- en werktijden registreren
- Meewerken aan controles
- Handmatig niet-geregistreerde activiteiten invoeren
- Training volgen voor correct gebruik en de wetgeving kennen
- Bedrijven met lichte bedrijfsvoertuigen moeten:
- Tachografen in hun voertuig(en) laten installeren en ijken.
à Let op: dit moet vóór 1 juli 2026 geregeld zijn. Kijk op de VDO website voor
een overzicht van werkplaatsen bij jou in de buurt.
- Rijtijden en rusttijden opslaan en archiveren voor 12 maanden
- Gegevens downloaden en analyseren
- Chauffeurs opleiden: instrueren en controleren
- Cabotage- en detacheringsregels naleven
De nieuwe tachograafplicht voor lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2.500 kilo is een belangrijke volgende stap binnen het EU-mobiliteitspakket. De verplichting brengt nieuwe administratieve lasten met zich mee voor bedrijven en chauffeurs, maar zorgt tegelijk voor meer veiligheid, eerlijker concurrentie en transparantere arbeidsvoorwaarden. Als de tachograafplicht ook voor jou van toepassing is, zorg dan dat je op tijd een tachograaf laat installeren om boetes, onverwachte stilstand en operationele problemen te voorkomen.
