- Vanaf 21 augustus 2023: verplichte installatie tweede versie intelligente tachograaf in alle nieuw geregistreerde bedrijfsvoertuigen
- Wettelijke bepaling voor overgangsfase tot invoering van geauthenticeerd Galileo-positiesignaal zorgt voor rechtszekerheid
- DTCO 4.1 is basis voor op data gebaseerde diensten voor logistiek
De tweede versie van de intelligente tachograaf van Continental VDO: DTCO 4.1.
Continental heeft van het KBA (KraftfahrtBundesAmt) de typegoedkeuring ontvangen voor de VDO DTCO 4.1. De versie van de intelligente tachograaf die voldoet aan de specificaties die zijn vastgelegd in het EU Mobiliteitspakket 1 brengt nieuwe en gedeeltelijk gewijzigde functies met zich mee en biedt betrouwbare gegevens voor efficiëntere controles in het internationale vrachtvervoer. "We zijn erg blij dat onze tweede versie van de intelligente tachograaf alle noodzakelijke veiligheidscertificeringen en typegoedkeuringen op tijd heeft ontvangen voor de beoogde marktintroductie," zegt Rob Tamse, managing director van Continental Automotive Trading Nederland. "Dit betekent dat we op tijd zijn met leveringen van deze tweede versie van de intelligente tachograaf, die vanaf 21 augustus 2023 verplicht wordt in nieuw geregistreerde bedrijfsvoertuigen."
Doelstellingen Mobiliteitspakket 1
Betere arbeidsomstandigheden, eerlijkere concurrentie en meer veiligheid op de weg - dat zijn de doelstellingen van het Mobiliteitspakket 1 van de EU, waarvan de regelgeving al successievelijk wordt geïmplementeerd. Naast veranderingen op het gebied van rusttijden, regelt het Mobiliteitspakket vooral de verplichting om bewijs te leveren van cabotageritten en de detachering van chauffeurs. De tweede versie van de intelligente tachograaf maakt dit mogelijk. Daarmee zijn voor het eerst in de inmiddels honderdjarige geschiedenis van de tachograaf vanuit de wetgeving controlefuncties toegevoegd die verder gaan dan het registreren van werk- en inzettijden.
Zoals bepaald in de uitvoeringsverordening (EU 2021/1228) moeten nieuw geregistreerde bedrijfsvoertuigen met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton vanaf 21 augustus 2023 uitgerust zijn met intelligente tachografen van de tweede versie. Vanaf augustus 2025 geldt dit ook voor bestaande voertuigen die grensoverschrijdend worden gebruikt. Nieuw is dat bedrijfsvoertuigen met een totaalgewicht tussen 2,5 en 3,5 ton voor internationaal verkeer vanaf juli 2026 een tachograaf nodig hebben. Continental raadt aan de ombouw bijtijds uit te voeren, bijvoorbeeld tijdens de verplichte tachograafinspectie, om stilstand van voertuigen zoveel mogelijk te beperken.
De nieuwe versie van de intelligente tachograaf brengt een aantal nieuwe of gewijzigde functies met zich mee - de infographic toont de belangrijkste vernieuwingen in de VDO DTCO 4.1.
Technisch hulpmiddel voor meer transparantie en nieuwe gegevens-gebaseerde diensten
Een van de belangrijkste taken van de nieuwe DTCO 4.1 is de verbeterde documentatie van cabotageritten en detachering van chauffeurs. Hiervoor worden de positie van het voertuig en de grensovergangen automatisch gedetecteerd via een GNSS-module (Global Navigation Satellite System) en opgeslagen in het massageheugen. Een Bluetooth-interface zorgt voor meer connectiviteit, zodat het uitlezen en bedienen van de tachograaf via externe apparaten zoals smartphones mogelijk is. Bovendien is de DTCO 4.1 nu al geschikt voor de nieuwe chauffeurskaarten met hun uitgebreide opslagcapaciteit van 28 naar 56 dagen, die eind 2024 verplicht worden. De veiligheid van de gegevens wordt gegarandeerd door het wettelijk vereiste beveiligingscertificaat volgens de ISO/IEC 15408 standaard met testniveau EAL 4+ (Evaluation Assurance Level).
De DTCO 4.1 maakt al gebruik van gegevens van het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo, wat in de toekomst nog een extra pluspunt zal bieden op het gebied van gegevensbeveiliging.
"We hadden gehoopt dat de operator ons al bij de marktintroductie in augustus 2023 zou kunnen voorzien van de authenticatie van de Galileo-positiegegevens," legt Rob Tamse uit, "maar omdat dit niet mogelijk was, zijn we blij dat de Europese Commissie in het belang van alle betrokken partijen een overgangsfase heeft bepaald door middel van de onlangs aangenomen verordening (EU 2023/980)."
Al bekend van de DTCO 4.0 is de ITS interface (ITS = Intelligent Transportation Systems), die nu verplicht is voor de nieuwe versie van de tachografen en waarmee in de toekomst vele andere zogenaamde use cases mogelijk zullen zijn. Dankzij het vermogen van de tachograaf om gegevens om te zetten in betrouwbare, veilige en ondubbelzinnig toewijsbare gegevens, ontstaan er mogelijkheden die veel verder gaan dan wettelijke en regelgevende vereisten. Bijvoorbeeld met op gegevens gebaseerde diensten, die het werk van wagenparkbeheerders gemakkelijker maken. Een voorbeeld hiervan is de integratie van toldiensten, de zogenaamde tachograaftol, die Continental vanaf 2024 voor het eerst zal aanbieden, samen met de aanbieder van toldiensten Axxès. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos voor de ontwikkeling van dergelijke diensten, waarbij de tachograaf de cruciale gegevens levert: "Samen met ontwikkelingspartners, klanten en start-ups willen we het volledige potentieel van de tachograaf benutten en het dienstenlandschap voor wagenparken en chauffeurs verder uitbreiden", zegt Rob Tamse.
Continental ontwikkelt baanbrekende technologieën en diensten voor duurzame en verbonden mobiliteit van mensen en hun goederen. Het in 1871 opgerichte technologiebedrijf biedt veilige, efficiënte, intelligente en betaalbare oplossingen voor voertuigen, machines, verkeer en vervoer. In 2022 behaalde Continental een omzet van 39,4 miljard euro en heeft het momenteel ongeveer 200.000 mensen in dienst in 57 landen en markten.Het portfolio omvat banden, digitale bandencontrole, wagenparkbeheer, telematische oplossingen, Electronic Logging Devices (ELD) en tachografen, slangen, luchtveren, Electronic Control Units (ECU), displays, sensoren, geavanceerde rijassistentiesystemen, evenals eHorizon kaarten en evenementen en cloud-gebaseerde diensten.