Landcodes invoeren 

wordt steeds makkelijker

1. Landsgrensovergang-rapportage in VDO Fleet

Sinds 2 februari 2022 is het verplicht om het land dat je binnen rijdt te registreren in de tachograaf. Om te controleren of dit op de juiste wijze is gedaan door de chauffeur, is er het landsgrensovergang-rapport in VDO Fleet (voorheen TIS-Web).

  • Ga naar het menu [Rapporten] en kies voor het landsgrensovergang- rapport

 

Figuur 1 - Landsgrensovergang rapportage (voorbeeld)

In het rapport vind je het tijdstip waarop de chauffeur de landinvoer heeft geregistreerd en hoe lang hij in het land is geweest (in tijd en kilometers). Ook alle activiteiten in deze periode worden weergegeven.

 

2. Hoe voer je de landcode in op de DTCO?

Aangezien het al sinds 2 februari 2022 verplicht is om landsgrenzen in te voeren, weten de meeste chauffeurs intussen hoe dit moet. Voor nieuwe (internationale) chauffeurs is het wellicht nog niet bekend. Voor hen hebben we daarom de volgende instructievideo gemaakt.

Op de vraag van Nederlandse bestuurders ‘Geldt dit ook als ik België binnen rij?’ is het antwoord: ja, het moet bij alle grenzen, dus ook bij het passeren van de grenzen in de Benelux.

 

3. DTCO 4.0e: voorgeprogrammeerde landsgrenzen 

Normaal moet je in de tachograaf door een waslijst aan landen heen scrollen voordat het juiste land naar voren komt – en dat veel kost tijd. Bijkomend probleem is dat vaak (meestal per ongeluk) het verkeerde land wordt gekozen, gewoon omdat de afkortingen niet voor iedereen duidelijk zijn. De ‘E’ bijvoorbeeld staat voor Engeland maar voor Spanje. Op de “gewone" DTCO 4.0 moet het land nog steeds handmatig worden voorgeselecteerd, maar voor degenen die in het bezit zijn van de DTCO 4.0e of een upgrade van de DTCO 4.0 naar de ‘e’, is het nieuwe land al voorgeselecteerd. op het moment dat je een grens passeert. Je hoeft dit dan alleen nog maar te bevestigen. Makkelijk toch?

Belangrijk: hoewel soms gedacht wordt dat de DTCO 4.0e ook al automatisch landsgrenzen registreert, is dit zeker niet het geval. De DTCO 4.0e herkent wel het land op basis van de GNSS-positie, waarna je het in het menu direct kunt bevestigen. Hiermee is de landinvoer sneller met minder kans op foutieve invoer.

 

4. Automatische landsgrenspassage-registratie – hoe werkt dat?

Met de introductie van de DTCO 4.1 zal het leven een stuk gemakkelijker worden voor de internationale bestuurder: landsgrenzen worden automatisch geregistreerd.  
De DTCO 4.1 wordt daartoe uitgerust met een digitale kaart die met landsgrenzen (en voor Spanje ook regio’s) is uitgerust. Deze kaarten zijn uitgegeven door Eurostat en voorzien van een digitale handtekening door de organisatie JRC. Tijdens de tweejaarlijkse kalibratie dient het voertuig altijd met de meest recente kaart te worden uitgevoerd. 

Bij het passeren van een landsgrens wordt het volgende geregistreerd:
•    het land dat je uit rijdt
•    het land dat je in rijdt
•    grensovergang-positie
•    datum en tijd-stempel
•    Galileo OSNMA authenticatie (echtheidscontrole van de positie)

Symbolen waar je als chauffeur op diverse prints mee te maken zult krijgen zijn:

 

Figuur 2 - Symbolen registratie van grensoverschrijdingen

Voorts mogen volgens artikel 226c landsgrensoverschrijdingen, waarbij een voertuig zich voor minder dan 120 seconden in een ander land begeeft, niet worden geregistreerd.