Positiebepaling d.m.v. Galileo's OSNMA
Positie, snelheid en timing (afgekort tot PVT voor Position, Velocity and Timing) op basis van GNSS, en in het bijzonder met Galileo, wordt gebruikt in vele kritische applicaties zoals transport, financiën, telecommunicatie, IT, energie, gezondheidsdiensten, hulpdiensten, defensie en politiediensten. GNSS betrouwbaarheid is daarbij dringend gewenst.
Momenteel is GNSS-jamming (het verstoren of blokkeren van het signaal) een veel voorkomende vorm van manipulatie, vooral door het illegaal verkopen van "Privacy protection devices" . Daarnaast, en dat is misschien bekend van mobiele GPS-positie gebaseerde spellen, is positiemanipulatie een veel voorkomend probleem. Dit heet "Spoofing" of "Meackoning".
GNSS- of Galileo-authenticatie, voegt een beveiligingslaag toe, en dan niet om bovenstaande te voorkomen, maar om dit eerder te detecteren. Deze beveiligingslaag is de Open Service Navigation Message Authentication, ook wel afgekort tot OSNMA.
Galileo, EGNOS en EUSPA
Over deze drie termen kunnen bladzijden vol achtergrondinformatie worden gevuld. In het kort is Galileo het onafhankelijke Europese satellietsysteem in handen van de Europese Unie. Het project is in handen van de EUSPA (die ook de OSNMA -implementatie begeleidt). EGNOS is een augmentatielaag (deze 'kalibreert' als het ware de positie) die de nauwkeurigheid van satellietsignalen verbetert, maar ook een gebruiker kan waarschuwen als de satellietsignalen slecht 'zichtbaar' zijn, bijvoorbeeld door atmosferische storingen.
DTCO 4.1, Galileo en OSNMA
De DTCO 4.1 positiebepaling is op basis van het Galileo satellietsysteem, met een zogenaamde "fallback" naar GPS en Glonass. Ook bezit de DTCO 4.1 de technologie voor de OSNMA-beveiligingslaag EGNOS (afkorting voor European Geostationary Navigation Overlay Service).
Figuur 1 - OSNMA voegt een beveiligingslaag op de positiebepaling toe.
Herkennen geauthenticeerde posities
Elke positie dient geauthenticeerd te zijn. Elke geregistreerde positie (posities die voorkomen op een uitdraai) zal dan ook voorzien zijn van een 'slot'-symbool dat aanduidt dat deze positie is geauthenticeerd.
Figuur 2 - Een slot bij een positie op de print geeft aan dat deze is authentiek is.
Satellietontvangst is geen voertuigvolgsysteem
De tachograaf is een wettelijk bepaald systeem voor het commerciële vervoer. De geïntegreerde modules zorgen ervoor dat alle wettelijk verplichte parameters door de tachograaf geïnterpreteerd en/of uitgevoerd kunnen worden. Het aanwezige satellietontvangstsysteem is dus niet een systeem om het voertuig te volgen, maar een parameter voor een onafhankelijk snelheidssignaal en het vastleggen van wettelijke posities waaronder start- en eindland van werkzaamheden, 3 uur cumulatief rijden, laad-en losposities en grensovergangen. Allemaal belangrijke parameters voor de cabotageregelingen. Symb olen die onder andere daarmee te maken hebben vind je op diverse printen:
Figuur 3 - voorbeelden van positieaanduidingen
Tenslotte: de transitietachograaf
Galileo bestaat al geruime tijd en er zijn talloze applicaties die gebruik maken van dit positioneringsysteem. Daarentegen is OSNMA een geheel nieuw project, van belang voor een groot aantal toepassingen zoals de slimme digitale tachograaf. Denk bijvoorbeeld aan logistiek, mobiel betalen, autonoom rijden, kilometerheffing, bemande luchvaart, transport van gevaarlijke stoffen en het monitoren van visvangst. Gezien deze veelheid aan toepassingen is OSNMA erg belangrijk en dient het op de juiste wijze te werken. De slimme tachograaf is de eerste 'commerciële toepassing' waarbij aangegeven is dat deze beveiliging moet worden toegepast.
OSNMA bevindt zich momenteel nog in een testfase en zal niet officieel vrijgegeven zijn bij de introductiedatum van de tweede generatie slimme tachograaf (voor VDO is dit de DTCO 4.1). De software van de tachograaf dient aan alle wettelijke verplichtingen te voldoen, behalve het OSNMA-gedeelte. Voor dit laatste zal de software wel werken met de positie van Galileo (want die is verder goed), maar het authenticeren zal verder niet geverifieerd worden. Zodra OSNMA officieel wordt vrijgegeven zal voor de juiste werking hiermee nieuwe software in de tachograaf moeten worden geprogrammeerd.
[November 2023 update] : Het is nog niet bekend wanneer OSNMA volledig wordt vrijgegeven. Overleg tussen vervoersbranche, tachograaffabrikanten, Europese Commissie en andere belanghebben zal uitwijzen wanneer het OSNMA protocol voor wegvervoer wordt toegepast en of dit nog gaat gelden voor de huidige transitietachograaf (als wel of niet verplichte update).
Over één punt is men het onderling wel eens, de chauffeur of transporteur mag van deze overgang niets (mogen) merken.