Support

DTCO 4.1 Introductie

Vanaf 21 augustus 2023 is de tweede generatie slimme tachograaf, DTCO 4.1, verplicht voor alle voertuigen die nieuw op kenteken worden gezet en die worden gebruikt voor internationaal transport. Deze nieuwe tachograaf voldoet aan de aanpassingen van (EU) 799/2016 zoals beschreven in verordening (EU) 2021/1228 en bovendien aan de cabotageregels voor grensovergangen, laad- en losmomenten, berekeningen van arbeidstijdenregistratie en de nieuwe verkorte rust die tot twee keer achter elkaar genoten mag worden. 
De DTCO 4.1 heeft de bekende hoge kwaliteit van VDO. Dankzij toepassing van de nieuwste onderdelen is hij nog sneller en gemakkelijker in gebruik. Tevens is in het ontwerp veel aandacht aan cyber security. 

In het kort zijn de belangrijkste veranderingen ten opzichte van de voorganger, de DTCO 4.0:

  1. Geïntegreerde NUTS niveau 0 map met landgrensovergangen. 

De bestuurder hoeft, bij het passeren van een landsgrens, niet meer de landcode in te toetsen van het land dat hij in rijdt. De DTCO 4.1 zal  landsgrenspassages automatisch registreren met behulp van de digitale grenskaarten.

  1. Verplichting tot het kunnen updaten van tachograaf software en digitale kaart 

Om wildwas aan verschillende tachograaftypes te voorkomen, heeft de EU besloten dat voor feature updates, bug fixes, verbeteringen en dergelijke de tachograaf te updaten moet zijn (zolang een hardware verandering niet nodig is). Bij VDO tachografen was dit al een standaard optie bij de vorige  generatie tachografen.

  1. Gebruik van Galileo positieauthenticatie (OSNMA)

Alle geregistreerde posities dienen OSNMA geauthenticeerd te zijn. Deze feature is vooralsnog alleen beschikbaar via de Galileo satellietsystemen en heeft tot doel positiemanipulatie (ook bekend als o.a.  "Spoofing" en "Meaconing") tegen te gaan. Omdat de wetgeving zich vooral richt op Cabotage, is het registreren van posities steeds belangrijker aan het worden.
Deze posities zijn:

- het land van het voertuig is gekalibreerd
- beginland en eindland van de dienst
- grensovergangen
- laad-en losposities
- 3 uur cumulatieve rijtijdpositie

Interne snelheids-/bewegingssensor

Naast de KITAS -sensor en GNSS zal de tachograaf een onafhankelijke bewegingssensor bevatten.  

  1. Low Energy Bluetooth  5.0 (of hoger) verplicht

De EU stimuleert een vrijere markt voor applicaties die interactie hebben met de tachograaf. Hierdoor kunnen er applicaties ontwikkeld  worden voor allerlei verschillende toepassingen.  

Voor werkplaatsen zal de ijkapparatuur niet via deze bluetooth met de tachograaf communiceren als het gaat om ijkgerelateerde zaken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Workshop Link, die jaarlijks ook gecalibreerd dient te worden

  1. Bidirectionele ITS-interface verplicht

De in de Gen2v1 nog slechts facultatieve ITS (Intelligent Transport System) is nu verplicht gesteld. De set van ITS-gegevens is beschreven en applicaties (zie bluetooth) kunnen van deze gegevens gebruikt maken.

  1. Registratie laad-/losmomenten

Zie hierboven bij: Gebruik van Galileo-positieauthenticatie (OSNMA). Men dient laad~en losmomenten te kunnen aangeven in de tachograaf.

  1. Registratie standaard vervoertype

Bij het kalibreren van een voertuig dient de werkplaats het standaard laadtype te kunnen aangeven. Deze informatie wordt ook op de installatieplaat geplaatst

  1. Voldoen aan UNECE-cybersecurity voor automotive

De gehele automotive industrie wordt steeds meer verbonden met externe systemen (bluetooth, wifi) en  daarmee steeds meer blootgesteld aan cybercriminelen. De UNECE beheert de aanpassingen die de gehele automotive industrie moet doorvoeren om  deze aanvallen zo veel mogelijk te voorkomen.

  1. Nieuwe bestuurders-, werkplaats-, controle- en bedrijfskaarten
    (de 3e generatie kaarten: Gen2v2 kaarten)

Niet alleen wordt er nieuwe data geschreven op diverse kaarten (bestuurderskaarten, werkplaatskaarten enz), maar ook is de capaciteit voor het opslaan van activiteiten bijna verdubbeld. De nieuwe Gen2v2 kaarten hebben daarvoor een grotere opslag capaciteit gekregen.

DTCO 4.1
Fig 1 - DTCO 4.1