Bluetooth (Low Energy)
Low energy bluetooth versie 5.0 (of hoger)
Vanaf slimme tachograaf versie 2 dienen alle tachografen te zijn uitgerust met een bluetooth-interface versie 5.0 of hoger. De tachograaf is een wettelijk apparaat, gebonden aan regels. Door de toenemende (gebruikers-)complexiteit stimuleert de Europese Unie een vrijere markt voor applicaties die interactie hebben met de tachograaf. Hierdoor kan iedereen applicaties maken voor verschillende tachograaftoepassingen.
Bluetooth alleen beschikbaar bij toestemming ITS
Omdat persoonlijke gegevens via Bluetooth opgevraagd kunnen worden wordt de bluetooth-interface pas vrijgegeven op de tachograaf zodra de bestuurder (éénmalig) toestemming heeft gegeven. Bij het allereerste gebruik van een tachograaf wordt deze vraag na het insteken van de bestuurderskaart al gesteld. Indien deze met 'Nee' is beantwoord, kan de interface via het menu later alsnog worden aangezet.
Bluetooth, activeren, koppelen en toestemming ITS geven.
Indien men van de bluetooth-interface gebruik wil maken dient een smartphone of ander apparaat gekoppeld/gepaard te worden met de tachograaf. Onderstaande video legt uit hoe een smartphone te activeren en koppelen aan de DTCO 4.1, nadat toestemming is gegeven voor gebruik van persoonlijke data via de ITS-interface.
Figuur 1 - Instructiefilm ITS toestemming, Bluetooth koppeling
Werkplaatsen en kalibratie
Voor werkplaatsen zal ijkapparatuur niet via bluetooth met de tachograaf communiceren als het gaat om ijking-gerelateerde zaken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Workshop Link die het hart is van het berekenen van verschillende signalen (o.a. Kitas, BlueMeter en TyreMeterPro). Ook de WorkshopLink dient jaarlijks gekalibreerd te worden.
Bidirectionele ITS-interface verplicht
De in de eerste generatie slimme tachograaf nog niet verplichte ITS (Intelligent Transport System) is voor de tweede generatie slimme tachograaf wél verplicht gesteld. De set van ITS-gegevens is beschreven en verschillende applicaties (zie bluetooth) kunnen van deze gegevens gebruik maken. De ITS-parameters bevatten ook persoonlijke gegevens. Voor het gebruik hiervan dient de bestuurder (éénmalig) toestemming te geven.
Voor meer informatie over de ITS-interface, klik hier.
Figuur 2 - Intelligent Transport system